woensdag 15 februari 2012

Banket-bakkers room (om mee te bakken)

 
Dit is het recept dat ik al jaren gebruik.
Ik heb het ooit eens in 1 van mijn eerste receptenschriftjes geschreven,
Toen moest ik het in een pannetje op het vuur doen.
Nu gebruik ik het zelfde recept voor de magnetron:

Ingrediënten:

- 250 ml melk
- 50 gram suiker
- 12 gram custardpoeder
- 15 gram bloem
- 1 eierdooier
- 1 flinke theelepel vanillesuiker
 

Doe alle ingrediënten in een kan die geschikt is voor de magnetron.
Roer alles goed door elkaar.
Zet in de magnetron voor ongeveer 1 ½ minuut.
Haal eruit ...
...en roer het mengsel met een garde heel goed door.
Zet het voor de 2de keer in de magnetron en ook weer voor 1 ½ minuut.
Haal er opnieuw uit en roer stevig door met de garde, om klontjes te voorkomen, want de banketbakkersroom is nu dikker geworden.
Zo is ie mooi egaal geroerd.
Voor de laatste keer gaat de kan met de room in de magnetron. Nu voor maar 1 minuutje.
Roer de hete banketbakkersroom nu voor de laatste keer weer goed door.
Nu is de room klaar.
Laat hem om velvorming te voorkomen, afgedekt afkoelen.

Wil je de room snel af laten koelen?
Stort het dan op een platte schaal.
Dek de schaal af met plastic, en zet weg in een koele ruimte.
Daarna is het klaar voor gebruik.

Deze banketbakkersroom is heel geschikt om met gerechten mee te bakken in de oven.

Smullen maar :-)

Hartelijke groetjes,
Jacqueline Voordewind

Geen opmerkingen: